måndag 30 juli 2012

Aprikospaj med hemlagad vaniljsås

De här syrliga och läckra små pajerna är fyllda med färska aprikoser och kokos och blev en riktigt succé på fikabordet. Det här pajbakandet var inte alls planerat, men jag hittade så fina små aprikoser i affären tidigare idag så jag kände att jag behövde baka något av dem. Och då blev det paj!
Pajerna har en lite syrlig och frisk fyllning som passar väldigt fint mot den söta pajdegen och vaniljsåsen. Jag hittade inget recept på pajdeg som jag tyckte passade så jag utgick ifrån min vanliga favorit smulpajen men gjorde om receptet så att degen skulle bli fast och inte smulig. Sen kunde jag inte låta bli att tillsätta en gnutta kardemumma i degen, vilket det blev riktigt lyckat!


Receptet är beräknat för fyra små pajer i portionsformar (ca 8 cm i diameter):

Pajdeg:
2 dl vetemjöl
3 msk socker
125 g margarin
1/3 tsk kardemumma
1 msk kallt vatten

Fyllning: 
15 små aprikoser
4 msk kokos
1/2 - 1 msk pressad citron (beroende på hur syrlig man vill ha pajen)
1 1/2 mak potatismjöl
1 tsk vaniljsocker

Hemlagad vaniljsås:
(Jag hade ingen vaniljstång hemma, så här är en variant på hemmagjord vaniljsås som är gjord utan men som ändå blir supergod.)
3 dl mjölk
1 1/2 dl vaniljvisp
1 msk vaniljsocker
3 msk strösocker
1 msk potatismjöl
2 msk mjölk att blanda ut potatismjölet i
1 äggula

Sätt på ugnen på 200 grader (varmluftsugn 175 grader). Smörj de små pajformarna med lite margarin. Blanda sedan alla ingredienser till pajdegen. Den ska hålla ihop och kännas smidig. Om den skulle kännas smulig så tillsätt lite mer vatten och om den skulle kännas för lös så blanda ner lite mer av mjölet. Ta sedan ungefär hälften av degen och tryck ut i botten och längs kanterna på formarna. Här är det enklast att använda fingrarna. Kavla sedan ut resten av degen på mjölat bakbord och skär avlånga remsor med hjälp av kniv eller pizzaskärare. Bredden på remsorna kan variera, jag gjorde mina ungefär en halv centimeter breda.
Dela sedan aprikoserna, kärna ur dem och skär dem i mindre bitar. Lägg dem i en skål och blanda i de övriga ingredienserna som pajen ska fyllas med. Portionera sedan ut fyllningen i de små pajformarna så att det blir lika mycket i varje. Sedan dekorationen på ovansidan av pajerna göras. Här använder man remsorna som skars tidigare och "flätar" dem till rutmönstret. Enklast är att lägga ut remsorna med det mellanrum man vill ha på ena bredden av pajen, så att den blir randig. Sedan lägger man remsa för remsa på tvären och lyfter så att den ligger över eller under varannan av de remsor som redan ligger där. (Ungefär som när man väver mattor!)


Jag avslutade med att strö lite kokos över pajerna, men det gör man som man vill med. Sedan ska pajerna gräddas i 25 minuter i ugnen.

När pajerna gräddas kan man börja med vaniljsåsen. Blanda mjölk, vaniljvisp, vaniljsocker och strösocker i en kastrull och värm detta. Blanda ut potatismjölet i mjölken och tillsätt sedan i kastrullen. Efter detta ska såsen koka upp, men dra av såsen från plattan så fort den första bubblan syns. Tillsätt sedan äggulan och låt såsen sjuda (viktigt att den inte kokar, då kan den skära sig) en stund tills såsen blir lite tjockare. Rör om i kastrullen hela tiden för att det inte ska brännas i botten! När såsen är lagom tjock så dra av den från värmen och rör om i den lite då och då medan den kallnar.
Servera gärna pajerna och vaniljsåsen medan de fortfarande är ljumma. Mums!

1 kommentar: